AVNed en TU Delft | Producties naar een hoger niveau

Toen de TU Delft voor haar NewMedia Centre op zoek was naar nieuwe PTZcamera’s, klopte Stephan Voogt (Coördinator Live Show & Events) aan bij AVNed, dat hofleverancier is voor het mediaproductie- en expertisecentrum van de universiteit.

Inmiddels draait de geleverde set naar grote tevredenheid op volle toeren.


Het NewMedia Centre van de Technische Universiteit Delft verzorgt veel livestreams en opnames van evenementen op verschillende plekken op de campus.

“Lezingen, paneldiscussies, conferenties, webinars…. noem het maar op en het gebeurt er”, vertelt Stephan Voogt (Coördinator Live Show & Events). “

Voor verschillende van die producties gebruiken we PTZ-camera’s om te zorgen dat een productie met minder personeel gedaan kan worden.

Onze vorige PTZ-camera’s waren aan vervanging toe, daarom zochten we een nieuwe generatie camera’s, waarmee we er ook qua beeldkwaliteit echt flink op vooruit zouden gaan.

Sony FR7

In de zoektocht naar die nieuwe oplossing werd aangeklopt bij AVNed, dat al lang AV-leverancier is voor de TU Delft.

Jelle van der Wal (inmiddels gepensioneerd) weet nog hoe dat ging:

“Men was op zoek naar PTZ-camera’s die in staat waren om echt televisiekwaliteit af te leveren.”

Die konden wij aanbieden in de vorm van de Sony FR7.

Voor ons was dat duidelijk de juiste oplossing, door de hoge kwaliteit en de mogelijkheid om afhankelijk van de toepassing lenzen te kunnen wisselen.

En daarbij bieden ze ook nog de mogelijkheid om in 1080/50p digitaal twee keer te kunnen inzoomen en in 4K anderhalf keer.”

Full Frame

Een goede demonstratie door AVNed overtuigde ook de mensen van de Technische Universiteit van het feit dat de Sony FR7’s de juiste keuze zouden zijn voor wat de TU met de camera’s wilde doen.

“We hebben uiteindelijk drie FR7’s aangeschaft”, vertelt Voogt.

We kozen juist deze camera’s omdat ze onze oude PTZ’s konden vervangen en omdat het de enige PTZ’s op de markt zijn met een fullframe sensor.

Ook in moeilijke omstandigheden leveren ze dus een heel mooi beeld op.

Dat komt goed van pas, omdat we nu eenmaal niet altijd de controle hebben over het licht in de ruimte waar gefilmd wordt.”

Het zijn zaken die de camera inderdaad onderscheidend maken, legt Jelle van der Wal verder uit:

“Het zit ‘m echt in de mogelijkheid om lenzen te wisselen en de sensor”

De combinatie daarin met een broadcastcamera, zoals de ILME-FX6 of PXW-FX9 is heel mooi te maken.

Door de grote sensor krijg je veel creatievere beelden dan met de conventionele PTZ-camera’s.

Meer lezen?

Meer nieuws